onsdag den 7. december 2011

arbejd arbejd..

Dette indlæg har i sandhed været længe undervejs. Jeg har ofte tænkt, at jeg burde skrive det, men har haft for mange spændende oplevelser og for lidt tid til at skrive om arbejdet.

Overordnet set, så underviser jeg 4-6 klasse. Hver klassetrin har 4 klasser og hver klasse omkring 40 elever altså samlet set lige under 500 elever. Pga. det høje elevtal har man kun 1 time med hver klasse om ugen, plus nogle hjælpe timer hvor man hjælper klassens normale engelsk lærer i undervisningen. Børnenes niveau er uhyggeligt lavt, dette skyldes primært lærernes dårlige engelsk og forældede undervisningsmetoder. Børnene bliver primært undervist ved, at læse op og skrive af hvilket bevirker, at når de når gymnasiet stadig ikke på egen hånd kan sammensætte korte sætninger og svare på enkle spørgsmål. Vi er derfor startet op fra scratch. Det har krævet en smule kamp med lærerne, at bryde den middelalder undervisning børnene modtager og finde frem til en god metode, men det går rigtig godt nu og både vi, børnene og ikke mindst lærerne ser nu følgerne. Desværre er en gang om ugen alt for sjældent til rigtig, at gøre en forskel. F.eks. har jeg ikke haft mine 6 klasser de sidste 2 uger pga. fridage og kan se i kalenderen, at jeg ikke skal have dem før 10 januar. Det bevirker, at man godt, fra tid til anden kan føle det er en sule håbløst, men både vi og børnene har det sjovt samen, desværre er det ikke udelukkende sjov der er formålet med skolegang. En anden grund til, at deres indlæring står i dødvande er lærernes uvillighed til, at afvige fra pensum. Da eleverne ikke modtager undervisning på et tilstrækkeligt niveau i første klasse, bliver anden klasse noget svært. Da de så ikke modtager ordentlig undervisning i anden klasse og ikke har noget fundament, at bygge videre på bliver 3 først rigtig svært osv. osv. når de når de høje klasser er pensum så, tilstrækkelig svært og de fleste har givet op og derfor dumper de alle sammen til prøverne.

Hovedproblemet ligger altså i, at de fleste af deres lærere ville dumpe 9 klasses engelsk eksamen i Danmark og derfor ikke kan siges, at være tilstrækkeligt kvalificerede til, at undervise. Desværre.

.... nu skal det ikke alt sammen lyde som om det er en dræber, at arbejde her. Vi kan begge to rigtig godt lide det og har det hver dag rigtig sjovt med børnene. Vi forsøger i høj grad, at være kreative for, at gøre undervisningen spændene og ramme et niveau hvor vi kan inkludere alle. Vi har selv haft stor glæde af vores thai undervisning i Bangkok hvor vi havde en suuuper sød lærer der havde mange gode tricks oppe i ærmet. Hende har vi modeleret efter og det giver også resultater i klasseværelset. jeg har desuden taget ekstra timer med min 4 klasser (de er super nice) således, at de har en bedre chance for, at følge med fra næste år. Så kan vi kun krydse fingre for, at de næste frivillige er villige til, at gøre en indsats og ikke tager den nemme vej ud, med oplæsning og diktat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar